Afbeelding invoegen
  Afbeelding invoegen
  Afbeelding invoegen
 
 Er is weinig verzonnen in haar rauwkomische proza. ‘De werkelijkheid is absurd genoeg,’ stelt de schrijfster. ‘Mijn verhalen zijn slices of life'. 
  
 
Afbeelding invoegen  

In Wegens geluk gesloten draait het om ogenschijnlijke verliezers: een prostituee, een junk, een kankerpatiënt, een geflopte schrijver. Maar hoe treurig hun alledaagse bestaan ook is, ze slaan zich door het leven met dromen en een grote dosis humor.

Het pure enthousiasme waarmee Le Clercq elke pagina te lijf gaat is meer dan aanstekelijk en belooft dat dit het type debutant is bij wie het niet bij één boek zal blijven,’ schreef De Groene Amsterdammer over haar debuut De roemlozen. Dat klopt.


 
Buitenstaanders die verdomd veel op ons lijken (...) Le Clercq zet ze in een humoristische stijl neer. Opzij
 
Het zit hem natuurlijk allemaal in de stijl die Le Clercq hanteert. Iedere zin verlangt naar een volgende zin, iedere zin zet een beeld neer, een kleine verschrikking, een paradox, een poging te vergeten, een absurditeit. (...)
Een vreemd soort verlangen naar de solidariteit van de afgrond dat je ook aantreft bij Charles Bukowksi.
De Groene Amsterdammer, Kees 't Hart
 
Zelden werd menselijke ellende zo trefzeker verwoord.
Haarlems Dagblad
 
De verhalen zijn rauw, uit het leven gegrepen, of zoals het in het slotverhaal heet: 'Als het geen pijn doet gaat het nergens over.'
Onopgesmukte verhalen over het leven in de goot, opgediend met precies de juiste dosis ironie in de stijl van Raymond Carver.
Trouw, Rob Schouten

Quotes

'Sympathieke bundel.'  de Volkskrant

'Fraaie verhalenbundel (...) bevolkt door personages die me nog lang zullen bijblijven.' ****Het Parool

'Zelden werd menselijke ellende zo trefzeker verwoord.' ****Haarlems Dagblad

'Iedere zin verlangt naar een volgende zin, iedere zin zet een beeld neer, een kleine verschrikking, een paradox, een poging te vergeten, een absurditeit.'De Groene Amsterdammer

'Buitenstaanders die verdomd veel op ons lijken (...) Le Clercq zet ze in een humoristische stijl neer.'Opzij

'Onopgesmukte verhalen over het leven in de goot, opgediend met precies de juiste dosis ironie.'Trouw

‘Lichte verhalen met een rauw randje, fijn en pijnlijk tegelijk.’LINDA. 

Afbeelding invoegen  
Haar vader is een héél bekende kunstenaar, haar moeder een vrouw met
een hysterische inslag. Hoewel Titine niets liever wil dan normaal opgroeien,
hangt de roem van haar vader en de eeuwige verongelijktheid van haar moeder
als een zware schaduw over haar kinderjaren.

Zelfs wanneer ze de afgetrapte villa uit haar jeugd al lang heeft verlaten en inDen Haag,omringd door vrienden, een carričre als scenariste probeert op te bouwen, komt het verleden steeds weer terug. Soms letterlijk, in de vorm van haar moeder die op de meest ongelegen momenten aandacht vraagt voor haar grillen. Of in de vorm van langverdrongen herinneringen, bijvoorbeeld aan Titines verdwenen broertje.

Pas wanneer Titine de confrontatie rechtstreeks aangaat, blijkt de werkelijkheid gecompliceerder dan gehoopt.

Vianen, 20 juni 2011 - Het oordeel van de ECI vakjury was unaniem: Justine le Clercq verdient deze zomer de erkenning en aandacht voor haar debuutroman De Roemlozen. Haar naam wordt toegevoegd aan de lange rij grote Nederlandse 'Schrijvers van Nu', zoals Bernlef, Arnon Grunberg, Renate Dorrestein, Cees Nooteboom en Dimitri Verhulst, die haar in de afgelopen jaren voorgingen.

Het fenomeen 'Schrijvers van Nu' is de langstlopende literaire reeks in Nederland, in 1978 geďnitieerd door ECI. Sinds die tijd wordt op speciale wijze een podium geboden aan nieuwe romanschrijvers.

"De Roemlozen is een hilarisch en ontroerend verhaal over ambitie, eerlijkheid, en onmacht in relaties. Of het nu is tussen zelfgekozen vrienden of tussen ouders en kinderen. Het is een mooi geschreven verhaal, humoristisch, maar ook ontroerend", aldus Bart Bulsing van de ECI vakjury.
 
Quotes


'Hilarisch en voortreffelijk geschreven' Het Financiële Dagblad

'De roemlozen is een fraai debuut. ' HP/de Tijd

'Geslaagd debuut.'Dagblad van het Noorden

'Geestige roman. De grootste kracht van de roman schuilt in de dialogen.'Boekenkrant

'Hoeveel treurnis het ook beschrijft, De roemlozen blijft vooral een aardig en zelfs lief boek.'de Volkskrant

'Niet verwonderlijk als je bedenkt dat Arnon Grunberg een van Le Clercqs verhalen tijdens een masterclass tot het beste verhaal van de cursus uitriep.'
Het Parool

'Het pure enthousiasme waarmee ze elk hoofdstuk, elke pagina te lijf gaat is meer dan aanstekelijk en belooft dat dit het type debutant is bij wie het niet bij één boek zal blijven. De Groene Amsterdammer

'Een knap debuut.'  HDC Media

'Haar stijl heeft pit; achteloos landen de grappen en sarcastische of diepzinnige opmerkingen in een verhaal dat sowieso al de aandacht vasthoudt.'
Standaard der Letteren

'Het volstrekt authentieke geluid van deze schrijfster trof me diep (...) een debuut van formaat. Boekblad